Bānītis
Latviski | Lietuvių | Eesti | Русский | English
Stūris Stūris
Stūris Stūris
Aktualitātes
Jaunumi
Pasākumu kalendārs
Projekti
Regulārie pārvadājumi
Kustības saraksts
Biļešu cenas
Tūristiem
Bānītis piedāvā
Apskates objekti
Naktsmītnes, ēdināšana
Bānīša pirts
Suvenīri
Par bānīti
Līnija
Ritošais sastāvs
Vēsture
Attēlu galerija
Par uzņēmumu
Brīvprātīgie atbalstītāji
Brīvprātīgo blogs
Saites
Kontakti
Kā mūs atrast
Stūris Stūris
Jaunumi

Kā Bānītis pie leišmales Bānīša ciemos brauca
26-11-2012

Mēs, Bānīša vadība kopā ar domubiedriem 26. novembrī bijām aizbraukuši ciemos pie kaimiņzemes Bānīša, jeb Aukštaitijos Siaurasis Geležinkelis (www.siaurukas.eu). Ja kāds vēl nezina – šis šaursliežu dzelzceļš atrodas pavisam netālu no Rīgas, tepat Paņevežā.

Braucām gan lai iepazītos ar kaimiņzemes Bānīša vadību, gan lai aplūkotu vagonus, kas no kravas platformām ir reinkarnējušies savai otrajai dzīvei – pārtaisīti par atvērtā tipa pasažieru vagoniem. Njā, lieki piebilst, ka kaimiņzemes Bānītis šinī ziņā ir aizsteidzies priekšā mums – ja mēs vēl tikai ļoti, ļoti gribam savus apmeklētājus vadāt tādos vagonos, tad leiši to jau dara. Jautāsit, kāpēc viņi ir aizsteigušies mums priekšā? Ļoti vienkārši – noteikumi attiecībā uz šaursliežu tehniku Lietuvā nav tik strikti, kā pie mums... Un protams – kas tad nezina mūsu zemes Tehniskās inspekcijas prasības izpildīt šos noteikumu! Lai nu kam, bet mums ir skaidrs, ka mūsu Bānītis konkurē globāli ar tāda tipa dzelzceļu Lietuvā! Un šinī ziņā pagaidām esam iedzinējos...

Nu protams, bez konkrēto vagonu apskates, mums tika piedāvāta ekskursija pa pašu depo, un ticiet man – tur bija ko redzēt! Pa brīžam mūs pārņēma zaļa skaudība, cik tur ir daudz un dažādas tehnikas, kādi cehu sliežu ceļi ar pazeminājumu, kā arī visvisādi darbagaldi, ierīces, un uzpariktes! Pat riteņu bandāžu apvirpošanas darbagalds RAFAMET ar ČPU (ja kāds saprot, par ko iet runa)! Un cik noliktavā bija vagonu un lokomotīvju riteņpāru, vilces dzinēju, galveno ģeneratoru un dīzeļu! Vienkārši čupām! Un kur nu vēl vesels restorānvagonu sastāvs no četriem Pafawag vagoniem un atsevišķas elektrostacijas, kas iebūvēta vagonā, lai to visu restorānu uz riteņiem piebarotu ar elektrību! Ekskursijas beigās bijām kļuvuši jau pavisam zaļi – tikai nevarēja saprast no kā vairāk - no aukstuma, vai skaudības par tādu tehnisko bāzi!

Taisnības labad gan jāpiemin šo divu Bānīšu būtiskākās atšķirības, kas ir cieši saistītas ar vēsturiskajiem priekšnosacījumiem. Un tie būtu:
Paņevežos, PSRS laikos bija izvietota galvenā 750 mm tehnikas remonta bāze Baltijas dzelzceļā, līdz ar ko tas izskaidro, kāpēc viņiem vēl joprojām ir tik laba remonta un rezerves daļu bāze (malači, ka viņiem ir izdevies to visu nosargāt no apsviedīgiem metāllūžņos griezējiem);
Leišu Bānīti finansē pa tiešo no Ministrijas, un viņu finansējums ir ar daudz liberālākiem nosacījumiem (iespēja iepirkt jaunas tehnikas vienības, ieguldīt tehnikas atjaunošanā, u.c.)
Pēc Baltijas dzelzceļa sadalīšanās, administrācija un pārējie dienesti Latvijā tika mantoti, bet Lietuvā viss tas tika veidots ja ne no 0, tad vismaz daļēji gan. Tādējādi arī prasības šaursliežu dzelzceļiem vismaz daļēji tika veidotas ja ne no jauna, tad citādāk.

Nu labi, nav jau tik viss slikti, kā varētu likties! Mums arī ir idejas un mēs arī domājam un strādājam, kā mūsu pašu Bānīti padarīt vēl interesantāku un atraktīvāku! Un te nu būtu ļoti jauki, un būtiski, ja arī jūs, mūsu draugi, klienti un vienkārši Latvijas cilvēki dotu mums savas idejas, ko mēs vēl varētu darīt mūsu Bānītī, kā arī vienkārši – vairāk mūs apmeklētu, lai mums, šeit, Austrumvidzemē ir vēl jautrāk!

Paņevežas šaursliežu dzelzceļš
Attēli no brauciena

Stūris Stūris
SIA "Gulbenes - Alūksnes bānītis"
Viestura iela 16G, Gulbene, Gulbenes novads, LV-4401
64473037, info@banitis.lv